Статті / Навчальні статті
Генетичний звязок між класами неорганічних речовин
Тема: Класифікація неорганічних речовин. Узагальнення знань про основні класи неорганічних сполук.
Проводиться хімічний диктант.
Якщо вчитель диктує формулу, учні пишуть назву, і навпаки.
1. Магній хлорид. 2. MgS04. 3. Аргентум нітрат. 4. Кальцій карбонат. 5. Ca(N03)2. 6. Ферум (III) сульфат. 7. A12S3. 8. Na2CO3. 9. CuCl2. 10. Калій силікат. 11. Барій фосфат. 12. Na2SO3 .
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК.
Робота з підручником.
Учні повторюють класифікацію неорганічних речовин, користуючись схемою «Класифікація неорганічних речовин» (§ 39 [1, с. 124]), самостійно виконують завдання 1—7 [1, с. 125].
2. ГЕНЕТИЧНИЙ ЗВ’ЯЗОК МІЖ ОСНОВНИМИ КЛАСАМИ НЕОРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН
Під генетичним зв'язком розуміється взаємоперетворення речовин різних класів неорганічних сполук, можливість одержання одних речовин з інших. Так, із простих речовин можна одержати складну речовину: 4Р + 5О2 = 2Р2Об .
Зі складної речовини можна одержати прості речовини: 2HgO = 2 Hg + O2.
Зі сполук одного класу можна одержати сполуку іншого класу. Наприклад, при горінні фосфору утворюється кислотний оксид Р20, що взаємодіє з водою й утворює кислоту. З кислоти можна одержати сіль. З однієї солі можна одержати іншу сіль:
Р-»Р205-»Н3Р04-»Na3P04 -» Са3 (РО4).
Індивідуальне завдання. Декілька учнів записують на дошці рівняння реакцій за наведеною схемою. Розповідь учителя. При горінні магнію утворюється основний оксид MgO, що з водою утворює основу Mg (OH)2. З магній гідроксиду можна одержати сіль: Mg ~» MgO -» Mg (ОН), -» Mg3 (Р04).Індивідуальне завдання. Декілька учнів записують рівняння за наведеною схемою.
При взаємодії кальцію з водою утворюється кальцій гідроксид, що з карбон (IV) оксидом утворює сіль СаС03. Кальцій карбонат розкладається при нагріванні. З кальцій оксиду й карбон (IV) оксиду, що при цьому утворюється, можна одержати сіль СаС03 : Са->Са(ОН)2->СаС03->СаО->СаСО3.
Індивідуальне завдання. Декілька учнів записують на дошці рівняння реакцій за наведеною схемою.
Таким чином, генетичний зв'язок існує між простими речовинами й окремими класами неорганічних сполук. Взаємний зв'язок між сполуками та їхніми перетвореннями свідчить про єдність елементарного складу речовин.
Генетичний зв'язок між основними класами неорганічних сполук можна подати у вигляді схеми. Приклади таких схем наведені у підручнику. Існують інші схеми, наприклад широко відомий «кухоль хіміка».
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Вивчити § 39. 2. Виконати завдання 1, 2 [с. 125]. 3. Скласти схеми, що характеризують взаємозв'язок різних класів неорганічних сполук.
Оцініть статтю: